I fotokonkurrencen TWILIGHT som afholdes i Litauen, er billedet JUMP blevet nomineret til konkurrencens bedste billede. Det er billede nr. to fra højre som sammen med de øvrige fem billeder er blevet udvalgt blandt mere end 3.300 indsendte billeder. Venter i spænding.
Ugen efter førstepladsen i Ikast, fik samme billede en ”Hædrende Omtale” i en konkurrence i Schweiz og for et par dage siden fik jeg en FIAP guldmedalje for nedenstående billede af Line. Det betyder billedet blev valgt som det bedste billede i kategorien (sort/hvid) og svarer til en delt andenplads for hele konkurrencen blandt næsten 200 deltagere.
FIAP (Fédération Internationale de l’Art Photographique) er en verdensomspændende organisation. Den er stiftet i 1950 i Schweiz og er i dag en af de mest betydningsfulde for fotografer.
Her til morgen kørte jeg en tur til Rønnerhavnen lidt nord for Frederikshavn for at tage billeder. Udover det fedtemøj der er alle steder, var der også et nogenlunde varieret dyreliv.
En snak med et par vinterbadere kom omkring emnet havfruer og som næsten altid, var automatreaktionen, ”Jeg skal ikke fotograferes”. Også denne morgen havde jeg en fornemmelse af en vækket interesse eller måske endda en drøm, man som voksen slet ikke må have. Glæder mig til den dag, der er en der har modet til at lade nysgerrigheden vise vejen.
Det var ikke denne gang, så dagens udvalgte billede er en søstjerne på noget fingertang der er gennemlyst af solen.
Fotoudstillingen ”Til Kanten”, som afholdes I Kunstpakhuset I Ikast, havde i Malene Vinge, Ragne Sigmond og Søren Pagter valgt et særdeles kompetent dommerpanel. Da der blev holdt åben censur, valgte vi at tage turen derned, og fik to billeder med blandt de 42 billeder der blev antaget.
Søndag var der fernisering hvor vi heldigvis havde valgt at tage turen igen, for begge billeder fik en pris. Billedet “Jump” fik et dommerdiplom og billedet “Devine Light” valgte dommerne som udstillingens bedste.
Udstillingen løber til og med 14. juni.
Vi er blevet bevilget en uges ophold på Havmøllen på Djursland. Så mandag kører vi sydover med en vellæsset bil og bruger de fleste af ugens lyse timer på Djurslands kyster for at tage billeder. Lørdag den 18. april holder vi en udstilling, bl.a. med nogle af de nye billeder og holder et foredrag på Havmøllen. Arrangementet er gratis, men tilmelding er nødvendig. Tilmeld dig her: https://billetto.dk/e/oplevelser-og-livet-i-havet-udstilling-og-foredrag-billetter-1899186
I efteråret og først på vinteren, vandt jeg priser i nogle internationale fotokonkurrencer. Selvom stort set alle konkurrencer efterhånden udelukkende foregår elektronisk, er der stadig tradition for, at priserne, i form af et certifikat, sendes med post. Nogle gange bliver der gjort ret meget ud af certifikatet. Fra Polen kom denne ”Honerable Mention”, lavet på tykt papir med vandmærke, en roset og håndsigneret af fire af arrangørerne.
Det var billedet ”At Finde Vejen” der udløste den.
Selskabet for Dansk Fotografi, udgiver magasinet Dansk Fotografi fire gange om året. I årets 3. udgave, havde billedredaktionen valgt et af mine billeder til forsiden, og i årets sidste udgave er der en længere artikel om GALLERI VAND og hvad Anne-Mette og jeg går og laver.
Jeg har fået lov at lægge artiklen op her på vores hjemmeside, så du kan læse den her.
Copyright: Dansk Fotografi – www.sdf.dk

















